17 Aralık 2010 Cuma

İçilebilir Enzim

Bitkiler için organik gübre hazırlamak için çöp enzim konusu ile ilgili araştırma yaparken aynı metodla çeşitli meyvalarda içilebilir enzimlerde yapıldığını öğrendim. Sağlık için bir çok yararları olduğu anlatılmış ama bilimsel deneyler ve labaratuar sonuçlarını görmeden ne gibi faydaları olduğunu iddia etmek benim tarzım değil. Çünki sağlık konusunun kulaktan dolma bilgilerle riske atılmaması gerektiğini düşünüyorum.

Fakat yapılan uygulama tamamen yediğimiz içtiğimiz meyve, şeker ve sudan yapılınca en azından sağlığa zararlı olmayacağını ve hatta meyveler içindeki ihtiyacımız olan vitamin ve besinleri konsantre olarak alabileceğimiz için markette satılan meyva suları ve muhtelif gazlı içecekler yerine evde kendi yaptığımız hafif alkollü bu içecekleri tüketebileceğimizi düşündüm. Çünki biraz araştırınca evelerimizde buna benzer metodlarla muhtelif likörlerin yapılıp tüketildiğini zaten göreceksiniz. Hatta bu başlığın dışında evde çok pratik bir metodla nasıl şarap yapabiliriz onuda paylaşırız. Çünki sadece hobi olsun diye öyle bir deneyde yaptım.

İçilebilir enzim için gerekli malzeme listesi:

1- 10 litrelik Pet İçme Suyu (Suyun yarısını boşaltıyoruz. 5 litresini kullanacağız.)
2-  1,5 Kg Meyva ( Kaç çeşit meyva koymak istiyorsanız bu ölçüye göre ağırlıklarını ayarlayınız.)
3-  500 gr Kahverengi şeker
4-  0,5 litrelik Pet şişe
5-  0,5 m akvaryum hortumu

Yani formül (x-3x-10x)  500 gr şeker - 1500 gr Meyva - 5000 gr Su

Bu formülde suyu ihmal edip sadece meyva ve şekerle yapılan tariflerde var ama ben su ilaveli yapılan enzimi denedim.

0,5 litrelik pet şişe ve 0,5 m akvaryum hortumunu enzimin oksijenle temasını kesmek için hava klidi yapmak için kullanacağız. Küçük pet şişenin kapağına 2 Adet, Büyük kapağa 1 Adet 4,5 mm delik delerek akvaryum hortumunu bu kapaklara sıkı olarak geçiriyoruz. Akvaryum hortumu küçük şişede tabana değecek kadar sarkacak ve yarısına kadar su doldurulacaktır.




1500 gr meyva çeşidini 200-250 gr lık bölümler halinde Portakal, Mandalina, Kivi, Çilek, Elma ve Limon olarak ayarladım. Meyvaları temizce yıkayarak soydum. Soyulana kabukları daha sonra çöp enzim yapmakta kullanmak üzere biriktirme kabına doldurdum. Soyulmuş meyvaları pet şişenin ağzından rahat geçecek şekilde dilimledim.



500 gr kahverengi şekeri 5000 gr (5 litre) su olan pet şişenin içine boşaltarak iyice eriyene kadar çalkaladım. Daha sonra dilimlenmiş meyvaları bu şekerli suyun içine doldurdum.






Daha sonra fermentasyon için gerekli olan oksijensiz ortamı sağlamak için küçük pet şişeye yarısına kadar su doldurarak byğk pet şişenin kapağını sıkıca kapattım. Daha sonra üç ay gibi uzun bir süre fermentasyon işlemi için evin en sakin ve loş köşelerinden birine kaldırdım. Çok kısa bir süre sonra gaz çıkışını küçük şişedeki kabarcıklardan izleyebilirsiniz.
















Üç dört günde bir hem üste kalan meyvaların karışması hemde fermentasyonu hızlandırmak için şişeyi sallayarak karıştırdım.


        













Üç ay sonra fermentasyon işleminin tamamen bittiğinden emin olunca tortu olarak dibe çöken meyva tortusunu karıştırmadan bir akvaryum hortumu yardımıyla sifon yaparak büyük şişedeki enzimi daha küçük cam şişelere alarak buzdolabına kaldırdım.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder