8 Aralık 2010 Çarşamba

Evsel Organik Atıklardan Sıvı Gübre Üretimi ve Kompost Yapımı

Evsel atıkların çöpe gitmekten kurtarılıp geri dönüşümle ekonomiye katılmasının bir kaç metodundan biriside anaerobik (oksijensiz) ortamda fermentasyonu ile hem sıvı gübre elde etmek, arta kalan posayıda toprakla karıştırarak ev veya bahçe ortamında kompost yapmaktır.

Oluşan sıvı gübre ve kompostu hem evdeki saksılarınızda hemde bahçedeki bitkilerinizde gönül rahatlığı içinde kullanabilirsiniz. Bu sayfada bu konudaki deney ve uygulamalarımı bulacaksınız.

Evsel atıkların bir başka değerlendirilme metodunu da Garbage Enzyme (Çöp Enzim) başlığında sizlerle paylaşmıştım. Bir başka geri dönüşüm metodunu da geçenlerde Haberturk' ün bir sayfasında okuduğumda ne kadar anlamlı bir konu üzerinde olduğumu görmekten daha da mutlu oldum.

Çünki evsel atıkların çöpe gitmesi demek atmosfere açık bir ortamda çürüyerek büyük bir kısmının metan gazına dönüşmesi, atmosferde sera gazı miktarının artmasına sebep olması ve dolayısıyla küresel ısınmanın hızla artması demektir. Bu yüzden  çöp ortamından uzaklaştırılıp geri kazanılan her evsel organik atık sadece ekonomiye katkı değil, en büyük kıyameti geciktirecek bir damla olarak görülmeli ve imkanı olan herkes bu çabaya omuz vermelidir.

FERMENTASYON KOVASI
Anaerobik metodla organik atıkların fermente edilebilmesi için basitte olsa özel bir kovaya ihtiyacımız olacak. İnternet ortamında daha profesyonel fermentasyon kovaları bulmanız münkün fakat ben kovamızıda evsel atıklardan kendi emeğimizle yapalım düşüncesindeyim. Bunun için gerekli malzemeler;

1- Bulabildiğiniz en büyük yoğurt kabı (Kapağının sızdırmaz olması gerekli)
2- 1 Adet Pet su şişesi
3- 50 cm akvaryum hortumu
4- 1 Adet Akvaryum hortumlarında kullanılan vana
5- 4 mm lik matkap ucu veya 4 mm çapında zımba (Çivi bile olabilir)

Yapımı:

1-Yoğurt kabını tam tabanına teğet olacak şekilde 4 mm çapında deleceğiz. Daha sonra akvaryum hortumunu sıkarak sızdırmazlık sağlayacağı için matkaptan ziyade 4 mm' lik bir zımba veya hiç bulunamazsa 4 mm çağında bir metal çubuk ısıtılarak çapaksız olarak delinmesi gerekir.

2- Akvaryum hortumundan kasilecek 10 cm' lik bir parça ucu büzülerek delikten geçirilir. Deliğe dairesel olarak sarması ve sızdırmazlığı sağlayabilmesi için hortum delikten geçmiş vaziyette iken hortumun iki ucundan tutarak hortum çapının delik çapı ile eşit hale gelmesini sağlayın. Bıraktığınızda hortumun deliğe sıkıca sarıldığını göreceksiniz. Daha sonra hortumu kovanın dışındaki ucundan çekerek resimde görülen pozisyona kadar çekiniz.

3- Hortumun ucuna akvaryum vanasını takınız ve kova içine su doldurarak sızdırmazlık testi yapınız. Başka büyük musluk aramanıza hiç gerek yoktur, kova içindeki sıvıtı boşaltmak için bu düzenek işinizi rahatça halledecektir. Denenmiş çözümdür.







4- Pet şişenin kapağına yan yana iki adet ve yoğurt kabının kapağına 1 adet olmak üzere delik delme işlemlerini tekrarlayalım.

5- Arta kalan uzunca akvaryum hortumunun bir ucunu yoğurt kabının kapağına deldiğimiz deliğe geçirip sızdırmazlık sağlayabilmek için daha önce tarif ettiğim, hortumun iki ucundan tutarak delik çapına uydurma işini yapalım ve yoğurt kabına bakan kısımda yaklaşık 1 cm kalana kadar dışarı doğru çekelim.



6- Yoğurt kapağına taktığımız hortumun diğer ucunu pet şişe kağağına deldiğimiz deliklerden birine geçirelim ve yaklaşık pet şişenin dibine değecek kadar çekelim. Bu delikte sızdırmazlık o kadar önemli değildir. Çünki sistemde oluşacak karbondioksit gazını nargile gibi fokurdayarak çıkarmak için zaten kapağa ikinci bir delik daha açtık.

7- Şişenin içine yeterli miktarda su (Hortumun ucunun su içinde kalması yeterlidir. Sistemin içine oksijen girmesini engellemek için yapılmıştır.)doldurduktan sonra fermentasyon kovası kullanıma hazırdır.







Kullanımı:

Evsel organik atıkları parçalayarak (Ben blender' den geçirmiştim.) kova içine aralarında hava boşluğu kalmayacak şekilde yerleştirin ve fermentasyonu başlatmak için ister elinizde ticari EM1 varsa onunla, isterseniz benim yaptığım gibi evde bulunan kuru ekmek mayası, pekmez, yoğurt suyu, varsa peynir altı suyu gibi maddeler ilave ederek yoğurt kovasının kapağını hava geçirmeyecek şekilde sıkıca kapatın. Kovaya tekrar atık ilavesinde yine bir miktar aktifleyici ilave etmeyi ve kapağı sızdırmaz şekilde kapatmayı unutmayınız.

Kısa süre sonra kova içinde bulunan organik malzemeler katılan aktifleyicilerin etkisi ile fermente olarak gaz çıkarmaya başlayacaktır. Bu gaz çıkışını pet şişe içerisinde hava kabarcıklarının çıkışından farkedebilirsiniz. Bu gaz çıkışı takriben iki üç hafta devam edecektir.
Bu zaman zarfında her 3-4 günde bir kovanın altına bağladığımız akvaryum hortumunun ucundaki vanayı kullanarak kovanın dibine sızan fermente sıvı gübreyi başka bir kaba alarak kullanmaya başlayabilirsiniz.
Sıvı gübreyi kullanırken aynen çöp enzimi kullanırken uyguladığımız metodla sulandırarak kullanmayı ihmal etmeyiniz. Sulandırmadan kullanıldığında bitkilerinize zarar verebilirsiniz. pH ölçme imkanınız varsa bitkilerinize vereceğiniz sıvı gübreyi pH' ı 6 olacak şekilde sulandırmanızı öneririm.

Fermentasyon Kabından alınan kompostun kullanımı
Takriben 30-45 gün sonra gaz çıkışının bittiği gözlemlendikten sonra ve sıvı oluşumunun iyice azalmasından sonra yoğurt kovasında kalan katı kompost bahçe toprağınıza karıştırılabildiği gibi evde kullandığınız saksı topraklarının da organik maddece zenginleştirilmiş hale getirilmesi için kullanılabilir.

Saksının tabanına bir miktar toprak serildikten sonra kovadaki kompost malzeme saksının içine doldurulur. Saksının üzeri tekrar toprakla doldururken bir taraftanda yeni ilave edilen toprağın kompost malzeme ile karışması için karıştırılır.
Toprak doldurma işlemi bittikten sonra saksı mutfakta kullandığımız streç film ile hava almayacak şekilde sarılır ve kompost malzemenin toprakla karışarak topraklaşması beklenir. Takriben bir ay beklenir. Bu süreçte toprağın üst yüzeyinde beyaz küf oluştuğunu gözlemleyeceksiniz. Bu yaptığımız kompostlaştırma işleminin düzgün gittiğini ve toprağımızın kullanıma hazır hale geldiğini gösterir. Bu durumda streç film çıkarılarak oluşan küflenmiş toprak geniş bir kaba boşaltılır ve tekrar karıştırılarak saksımız bitki dikimine hazır hale getirilir.

Bir ay sonra beyaz küf oluşmuş saksı toprağı karıştırılarak şaşırtma zamanı gelmiş 3 Adet Red Robin fidesi organik maddece zenginleştirilmiş bu yeni toprağa dikildi. Sonucu bende sizler gibi merakla bekliyorum. Bundan sonraki resimleri yorumsuz olarak sizlerin değerlendirmesine bırakıyorum.

Üç adet fideden epeyce bir Red Robin domates kahvaltılarımızı süsledi. Fakat ben yinede bir damlacıkta olsa Metan gazı oluşumunun engellenmesine katkıda bulunduğum için kendimi daha iyi hissettim. Aslında bu projeyi bir sivil toplum hareketi haline getirmek yada yerel yönetimlerim evlerden aldığı çöpleri çöplüklerin vahşi doğasına terketmek yerine işleme tesisleri kurarak ya enerji ya da gübre olarak hergün tonlarca çıkan bu malzemeleri ekonomimize tekrar kazandırsalar ne güzel olurdu. Hemde küresel ısınmaya ulusal olarak dur demiş olurduk.

13 yorum:

  1. Değerli dostum,
    hem içilebilir hem gübre enzimi bize tanıttığın ve önder olduğun için ne kadar teşekkür etsek azdır.

    Yüz binden fazla üyesi ile ağaçlar. net sitesinde 'Enzim' ile özdeşleşerek kalıcı bir eser bıraktınız gelecek kuşaklara.

    Önünüzde saygı ile eğiliyorum.

    Sağlıklı ve mutlu yıllar diliyorum.

    Saygılar.

    YanıtlaSil
  2. Sevgili Halil,

    Sizlerin arkadaşlığı ve dostluğu her türlü takdirin üzerindedir. Benim yaptığım bir kıvılcım çakmaktı. Forumda enzim konusunu en verimli ve en etkin kullanan arkadaşımız olarak bende sizlerden çok şey öğreniyorum.

    Benim şu ana uygulama yapmak gibi bir olanağım yok. En büyük tecrübe topraktan kazanılandır. Ben de sizin yaptıklarınızı gıpta ile izliyorum. Sevginize layık olabiliyorsam ne mutlu bana.

    Saygılar.

    YanıtlaSil
  3. Anlatilan sekilde duzenek yaptim.Agirlikli olarak karpuz,portokal kabuklarini blenderden gecirdim.Sonra yaklasik olarak kila basina bir pakat kuru ekmek mayasi kattim ve hava almayacak sekilde kapattim .Bir sura sonra tahminen 1,2 saat sonra kabarciklar cikmaga basladi. tabanda toplanan bir miktar suyu aldim . 4,5 saat sonra kabarcikle]ar kaesildi. ben olayi dekompozisyonun durdugu yorumuna vardim. Taban suyunun pH'sina baktim.pH=5 civarinda enzim bozunmasi kaanaatine vardim. pH'yi yukseltmek icin sodyum karbonat cozeltisi kaatim Kabarciklar tekrar cikmaga basladi .Tahminen bu kabarciklar notrazisyondan cikan karbondiokastti beklemege basladim.Bir gun bkleyecegim.Sonra iki yonden izleyecegim,.1) gaz cikisi varsa dokunmayacagim.
    2) Gaz cikisi yoksa pH'sina bakacagim .Eger asidik ise tekrer 6.5-7 civarina cekecegim Notralizasyon tamamlansin. 3) sonra tekrar ekmek mayasi ilave edecegim. ve izliyecegim.

    Yuk.Muh.Cemal Arslan arscemal@gmail.com.
    Ben de; emekliyim 29 sene devlet hizmetinden sonraozume dondum.
    Ben nerede hata yapiyorum/Bu deneyi en iyi sekilde yapmak istiyorum. Cunku koye donececim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. bu tarz kompostlara mümkünse narenciye kabuğu koymayınız,asit değerini ve ph arttırmaktadır.

      Sil
  4. Cemal Bey,

    Yaz tatili nedeniyle yorumunuzu çok geç gördüm. Umarım uygulama yapmaktan vazgeçmemişsinizdir. Size önerim hazırladığınız malzemeyi diğer konu başlığında anlattığım çöp enzim uygulamasına dönüştürün. Kontrol etmasi daha kolay.

    pH düşmesinden endişe etmeyiniz. Fermentasyon işlemi tamamlanıp gaz çıkışı durduğunda pH seviyesi 3,5-4,0 seviyesine gelecektir. Enzim veya kovadan aldığınız sıvı gübreyi bitkiye verirken pH 6,5 olacak şekilde sulandırarak vermeniz gerekir.

    Gecikme için üzgünüm. Saygılar.

    YanıtlaSil
  5. bn de yapmaya çalıştım hatta 2 defa denedim 1.sinde sıvı oluşmadı bişi akmadı 2.sinde koku oluştu ne yapabilirim acaba

    YanıtlaSil
  6. Bunların aynısı uygulamak için yarın gidiyor tüm malzemelerimi tamam ediyorum üstadım. Fakat anlamadığım ya da daha gözüme çarpmayan bir husus var ki onu da direkt size sorayım dedim. Şöyle ki bahsi geçen posayı hazırladığımızı farzı misal edersek ki bunu yapması katiyetle müşkül bir iş değil anladığım kadarı ile... Fakat konunun özü şudur ki topraksız tarım ile uğraşak birisinin durgun su kültüründe deneme amaçlı :) yetiştireceği tek domates fidesinin suyuna bu şerbetin ne miktar oranında karıştırılacağı hususudur. Şimdiden teşekkür eder, bir sürçün ihsan ettiysen affola.

    YanıtlaSil
  7. Bloğunuzda ki makalelerin takipçisi olduk, değerli yorumlarınızı bizimle paylaşmanızdan ötürü teşekkürlerimizi sunuyoruz.

    Başarılarınızın devamını dileriz. tül perde olarak paylaşımlarınızın devamını dileriz.

    YanıtlaSil
  8. sa abi gübre enzimini bende deneyeceğim insallah basarılı olurum birde bana organik domates tohumu lazım nerden bulabilirim yardımcı olurmusun saygılarımla

    YanıtlaSil
  9. yardim lutfen duzenegin birebir aynisini olusturmama ragmen gaz cikisi olmadi nedeni ne olabilir ha aktive madde olarak pekmez kullandim cok tesekkurler simdiden

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. organik domate tohumlarını bu sayfadan ücretsiz temin edebilirsiniz
      http://www.facebook.com/groups/organiktohum/

      Sil
  10. DAHA FAZLASINI www.tarimsalpazarlama.com DA BULABİLİRSİNİZ:)

    YanıtlaSil
  11. Çalışmalarınızdan dolayı sizleri tebrik ediyor, devamını bekliyoruz. Ben yerel ve organik ürün yetiştiriyorum.
    Elde edilen sıvı organik gübrenin kullanılacak zamana kadar nasıl saklayabiliriz aydınlatırsanız memnun olurum.
    SAYGILARIMLA

    YanıtlaSil