11 Aralık 2010 Cumartesi

Çöp Enzim Uygulaması

Daha önce nasıl yapılacağı tarif edilen çöp enzim yapımını evde kendim uyguladım.

Gerekli Malzemeler:

1- 900 gr Meyva Kabuğu

Çöp enzim yapmak için gerekli evsel atıkların bir günde toplanılamayacağı düşünülürse, bu organik malzelerin bozunmadan saklanabilmesi için hava almayacak bir biriktirme kabında meyva ve sebze atıkları biriktirilir. Bunun için yine evlerde çokça bulunan yoğurt kapları yeterlidir. Benim deneyimimde meyve kabuklarının hava almadığı sürece bir hafta 10 gün sonra bile hiç bozunmadan kaldığını söyleyebilirim.

2- 300 gr Kahverengi şeker

3- 3 litre Su

Teçhizat olarak 5 Litrelik bir turşu kavanozuna ilaveler yaptım. Kavanozon plastik olan kapağına 4,5 mm delik deldim.Akvaryum hortumu ve Serum hortumu ucundaki hazneden bir hava kilidi tertibatı yaptım. Buna alternatif olarak pet şişe ile yaptığımız nargile sistemi hava kilidide kullanılabilir. Hava kilidi kullanmadan ilk bir hafta hergün kapağı hafif gevşeterek kavanoz içindeki oluşan basınçlı gazın tahliye eden tariflerde var ama ben her hangi bir unutkanlık karşısında patlamış bir kavanozla karşılaşmamanız için kesin hava kilidi yapmanızı tavsiye ederim.


Meyva kabuklarını daha küçük parçalara ayırarak koymak belki fermentasyonu daha hızlandırabilirdi ama kavanozun ağzının geniş olması ve çöplerle fazla uğraşmamış olmak için mutfaktan çıktığı şekliyle koydum. Kavanozu doldururken bir sıra organik malzeme bir sıra kahverengi şeker mantığı ile kat kat doldurdum.

Kavanozon dolduma işlemi tamamlandıktan sonra 3 litre klorsuz suyu kavanoza ilave ederek kapağı sıkıca kapattım. Kapağa monte ettiğim akvaryum hortumundan yaptığım U şeklindeki hava kilidinin içinede kavanoz içindeki gaz hareketini görebilmek için bir miktar su koydum. Kavanozda gaz oluşmaya başlayınca U manometrede kavanozdaki gaz basıncını gözle takip edebilirsiniz. Gaz çıkışı çok fazla olursa, su serumdan haznesinde gazı tahiye ederek tekrar denge haline döner.

Kavanozda fermentasyon süreci gaz çıkışı bitene kadar devam eder. Kavanoz içine hava girmedikten sonra çok uzun süre beklemesi organik malzemelerin iyice eriyerek suya iyice karışmasını sağlar.

Kavanozdan elde edeceğiniz enzimi daha önceki enzimin kullanma yerleri sayfasındaki sulandırma oranlarına uyarak bitkilerinize uygulayabilirsiniz.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder